مطالب علمی

آنالیز مدار موتور(قسمت اول)

20 آذر 1397

آنالیز مدار موتور و کاربرد آن برای عیب یابی و پایش وضعیت :
مدار موتور کلیه المانهای در ارتباط با الکتروموتور را در بر می گیرد. این المانها از باس تغذیه برق موتور که وارد MCC (Motor Control Center) می شود آغاز شده و به خود الکتروموتور ختم می گردد.
به طور کلی خرابی های محتمل در مدار موتور به 6 ناحیه (Fault Zone) تقسیم بندی می شود که عبارتند از:
- استاتور
- روتور
- فاصله هوایی
- عایق
- مدار قدرت
- کیفیت توان
البته این گروه از تستها صرفاً شامل یکسری تستهای الکتریکی می شود و لذا آنالیز مدار موتور (Motor Circuit Analysis) یکی از اجزاء برنامه نگهداری و تعمیرات پیش بینانه/ پیشگویانه الکتروموتورها به شمار می رود. تکنیکهایی همچون آنالیز ارتعاشات، ترموگرافی، آنالیز آلتراسونیک و ... برای تکمیل برنامه ضروری هستند.
عیوب و تستهای مربوط به استاتور :
بر اثر انواع تنشهای وارده به استاتور (تنش مکانیکی، الکتریکی، حرارتی و تنشهای ناشی از آلودگی محیط) استاتور همواره در معرض آسیب دیدگی است.
برخی از پتانسیلهای خرابی عبارتند از:
- اتصال حلقه به حلقه
- اتصال حلقه به زمین
- اتصال فاز به فاز
برخی از تستهایی که برای تشخیص عیب استاتور به کار می روند:
- اندازه گیری اندوکتانس و محاسبه ضریب نفوذپذیری هسته
- اندازه گیری و محاسبه نامیزانی امپدانس سیم پیچ استاتور
- بررسی تقدم و تأخر فاز جریان و ولتاژ
عیوب و تستهای مربوط به روتور :
10 درصد از خرابی های الکتروموتورها مربوط به روتور است. این خرابی ها شامل شکستگی روتور بارها، وجود عیب در اتصال روتور بارها به رینگ انتهایی و ... می شود.
تستهایی که برای عیب یابی روتور انجام می شوند:
- آنالیز جریان راه اندازی
- تست نفوذ روتور (Rotor Influence Check)
- آنالیز فرکانسی جریان (MCSA)

 تهیه کننده:مصطفی طبسی

کارشناس ارشد مدیریت دارایی های فیزیکی